Електронний ще не означає ефективний
3 грудня, 2014 - 11:18
Менше ніж за місяць, із 1 січня 2015 року, набуває чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» від 31.07.2014 р. № 1621-VII, яким передбачено запровадження електронної системи сплати ПДВ. Основна мета проекту змін — подолати схеми ухилення від сплати податків та «податкові ями». Але на сьогодні питання навіть не в тому, як реалізувати реформи, а чи зможуть вони досягти своєї мети.
Так, з наступного року для всіх платників ПДВ у автоматичному режимі відкриють електронні рахунки в банку, які будуть підконтрольні Національному банку України. Усі податкові накладні складатимуть в електронній формі та реєструватимуть в Єдиному реєстрі податкових накладних. Для цього платнику необхідно мати достатню суму податкового кредиту, що підтверджена зареєстрованими в цьому реєстрі податковими накладними та сплатою ПДВ під час імпорту товарів.
Натомість експерт з фінансів та член ініціативної групи з питань оподаткування при Державній фіскальній службі Леся Кузнєцова переконана, що в 2015 році на платників податків чекають ще більші складнощі через новий порядок електронного адміністрування ПДВ (нагадаємо, що останній було введено 16 жовтня 2014 року Кабінетом Міністрів України, він набуває чинності від початку наступного року):
«Зокрема, в останній редакції ПКУ законодавці докорінно змінюють систему адміністрування ПДВ. При цьому полегшення для платників ПДВ чекати не варто, навпаки, тих, хто займається торгівлею товарами (роботами, послугами) обмежили у праві реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Наприклад, якщо такий платник ПДВ фактично нічого не купив, то він нічого й не зможе продати. А якщо продати конче потрібно, то йому потрібно буде заплатити ПДВ «наперед». Зокрема, якщо платник ПДВ хоче продати товари (роботи, послуги тощо) на суму більшу, ніж він купив за звітний період, в т. ч. імпортував товари (роботи, послуги тощо), він має перерахувати ПДВ на рахунок системи електронного адміністрування, тобто «сплатити податок наперед». Таким чином, податкове зобов’язання, як і раніше, платники ПДВ повинні будуть нараховувати за першою з подій, проте для реєстрації та видачі покупцю або замовнику податкової накладної, яка б давала право включити її до податкового кредиту, потрібно буде виконати додаткову низку процедур. Це значно ускладнить процес сплати ПДВ.
Але це ще не всі «неприємності». Незрозумілою є процедура з поповненням спеціального рахунку з ПДВ, яка значною мірою позбавить платників податків обігових коштів і права розпоряджатися цими сумами на свій розсуд.
З одного боку, вищезгадане нововведення мало б ламати звичні шахрайські схеми, хоча цілком можливо, що натомість виникнуть нові, наприклад, пов’язані з втручанням у роботу комп’ютерної програми або виходом бізнесу в «тінь». Найгірше, що при цьому чимало підприємств банально можуть збанкрутувати. Натомість система електронного адміністрування дозволить державі акумулювати на спеціальних рахунках із ПДВ величезні суми, якими вона зможе користуватися до настання строку сплати ПДВ, тоді як для платників ПДВ це фактично призведе до уповільнення обороту. Навіть якщо у платника ПДВ є надлишок фінансових ресурсів, який він розміщує на депозити, дана система все одно призведе до зниження пасивних доходів.